metin yazarligi yaparak para kazanma

Pandemi sürecinden sonra en önemli şey hayatımızda hiç şüphesiz ki E-ticaret ve Dijitalleşme oldu. Bu süreçte ise rafta kalan bazı meslek dalları da hayat bulmuş ve kendine dijital Dünya'da bir yer edinmiş oldu. Bugün ki konumuz olan metin yazarlığı yaparak para kazanma da bunların başında yer almaktadır.

Aslında genel olarak baktığımız da metin yazarlığı veya içerik üretimi webmasterlar veya Dijital ajanslar tarafından sürekli olarak kullanılmakta, üretilmekte veya dışardan destek alınan konuların başında yer almaktadır.

Bu yüzden aslını sorarsanız uzun zamanlardır Türkiyede aktif olarak faaliyet gösterilen bir alan ama ne yazık ki bu durumu Türkiye genelinde sadece belli bir kesim biliyordu ve uyguluyordu. Pandemi süreci sonrasında ise bu durum tam tersi olmaya başladı. İnternet üzerinden para kazanma yöntemleri artmaya başladıkça bu tür alternatif iş kollarıda kendi hakettiği noktaya gelmeye başladı.

Bugün bir içerik yazarı nasıl olunur? İçerik yazarı olmak basit birşey mi gibi belli başlı sorulara cevap vererek kafanızda ki soru işaretlerini giderecek ve nacizane bu yeni bilinen iş kolunu anlatarak nasıl bir fayda sağladığından bahsedeceğiz. 

Metin Yazarlığı Yaparak Para Kazanma

Bu cümleyi internette gezinen biri iseniz çokça görmüş olmanız muhtemel. Öyle ki artık mevcut web siteleri bile sitelerine içerik üretimi yapacak işten anlayan ve gerçekten yazdıklarını okutabilen insanlar arıyor. Aslını sorarsanız yeni bir iş kolu oldu diyebiliriz. Ama tabi ki bu iş kolu da fiziki işler gibi belli başlı deneyim ve tecrübe istiyor.

Öyle ha deyince metin yazarı olmak gerçekten mümkün değil, işin tekniğini bilmek, Google gözünden bakabilmek ve anlayabilmek bu işin en önemli kurallarının başında gelmektedir.

Bu işi daha basit düzeyde anlatacak olursam eğer; Web siteleri Google dizini üzerinde yer alır, yani üretilen içerikler, hizmetler ve web sitelerinde sunulan bilgiler Google dizini tarafından kaydedilir, saklanır ve ilgili kullanıcılarına aramalar sonucunda aktarılır. Bu aktarıma ve bizim Google'da gördüğümüz sıralamaya ise SERP denilmektedir.

Bu işi meslek haline getirmek için dijital pazarlama ve webmasterlarla biraz haşır neşir olmak gerekli. İnternet sitelerinin çalışma mantığını, Google'ın web siteleri nasıl değerlendirdiğini ve bir içeriğin Google tarafından değerli olabilmesi için gerekli olan kriterleri net şekilde bilmek gereklidir.

Bu terimleri ve kuralları bilmeden "ben içerik yazarıyım, metin yazarlığı yaparak internetten para kazanırıım" diyebilmek açıkçası çok güç.

İmkansız demiyorum ama sizin gibi bilmeyen bir web site sahibi ile anlaşarak çalışma yapmanız anca size bu noktada para kazandırabilir, onun dışında profesyonel alanda faaliyet göstereyim ve gerçekten yazılarım ile hem web sitesine hemde okura fayda sağlayayım derseniz o noktada biraz pişmeniz gerekiyor. :)

İçerik üretimi yaparken dikkat edilmesi gerekenler


İçerik Üretimi Yaparken Dikkat Edilmesi Gerekenler

Yukarıda genel olarak metin yazarlığı yapmanın kolay olmadığından bahsettiğimiz gibi bu başlığımızda da bu yola çıkarken dikkat etmeniz gerekenler nelerdir, ne gibi metrikleri göz önünde bulundurmanız gerekiyor biraz bunlardan bahsedeceğim.

Unutmadan hatırlatmamda fayda var ki; Bu bilgiler benim kendi bilgim ve genel bilgilendirmelerden oluşturuluyor, yani benim doğrum size yol haritası olabilir ama unutmayın ki her içerik kendine özgüdür. Yani benim öğrettiğimi öğrenin ama yaptığımı yapmayın. :)

İçerik üretimi yaparken yukarıda da söylediğim gibi bizim dikkat etmemiz gereken en önemli şey, Google ve okuyucu. Yani Web sitesi için içerik üretimi yaparken hem Google'ın yazımızı sevmesini sağlayacağız, hemde okuyucuyu sıkmadan direk aradığı bilgiyi ona net şekilde sunmamız gerekiyor.

Aslını sorarsanız işin en zor kısmı burada. İçerik üretimi yapmak kavramı genel olarak imkansıza yakındır. En basit örnek metin yazarlığı yaparak para kazanma 2020 başlıklı bir arama yaptığınız da google'da benim dışımda pek çok siteyi görebilirsiniz.

İşte bu durum bir içerik üretimi değil, üretilen bir şeyi kendi yorumlarınız ile tekrar revize etme sanatıdır. Ama genel olarak dijital pazarlama'da bu işin karşılığı içerik üretimi veya metin yazarlığı olarak adlandırılıyor, bana göre ise revize etme sanatıdır.

Tabi ki bu noktada en iyi revize edilen içerikler Google tarafından her zaman fark edilir ve ödüllendirilir. Google bundan 10 yıl öncesinde gerçekten salak bir yapıya sahipti fakat artık 2020 yılı itibari ile ciddi bir yapay zeka ile karşı karşıyayız. Ve Google yapay zekasını geliştirmeyi ve sürekli ona yeni şeyler eklemeyi ve öğretmeyi çok seviyor.

Bu yüzden balık tutmayı öğrenmeden "ben paçaları sıvadım dereye gireyim" diyebilmeniz oldukça güç

O yüzden oluşturduğunuz içerikler SERP ( Google arama sıralaması ) değerlerine doğrudan etki etmesi gerekmektedir.

Ben bu blogu açarken hiçbir amaç gütmeden açtım, maksat bilgimi burada yalın bir dille arkadaşıma anlatır gibi anlatmak, el sanatımı geliştirmek analitik düşünmeyi sağlayabilmekti. Aslında burada yazdığım her satır ile birlikte kendime yatırım yapıyorum diyebilirim.

Ama genel olarak baktığımızda blogumda yer alan Dropshipping adlı içeriğim Google tarafından çok sevildi ve birinci sayfa 2 veya 3. sıralarda gidip geliyor. Böyle bir sonuca ulaşmasını kesinlikle beklemiyordum ama Google amcaya ciddi şekilde kaliteli bir içerik paylaşımında bulunmuşum ki beni ödüllendirdi :)

Kaliteli içerik nasıl yazılır

Bu içerikte öyle bir değer görür mü Google tarafından değerlenir ve sizin huzurunuza çıkar mı bilemem. Ben buraya yazayım da, denk gelip okuyan belki faydalanır orasına karışmıyorum. :)

Ayrıca yazılarımı inceleyen ve Dijital pazarlama hizmetlerimden yararlanmak isteyen veya sosyal medya'da arkadaşım olmak isteyen beni İnstagram veya Facebook üzerinden alitascicom diye aratarak bulabilir, ekleyebilir.

Arkadaş olabiliriz, arkadaş olmak iyidir.

Her neyse yazımıza dönecek olursak; yukarıda da belirttiğim gibi bir içerik yazmak ciddi bir bilgi birikim gerektirir. Her ne kadar mevcut bilgiyi revize ediyor olursak olalım, revize edeceğimiz içeriğe hakim olmamız yazının akıcılığı doğru orantıda etkileyecektir.

Bu noktaya kadar sıkıldığınızı düşünmüyorum. Eğer sıkıldıysanız bunu lütfen yorumlarda belirtin. :) 

Eğer sıkılmadıysanız da bu tamamen benim yazım dilimden kaynaklı ve konuyu ne şekilde akıcı anlattığım ile alakalıdır. Eğer benim içeriğimi de örnek alacak olursanız Dropshipping başlıklı içeriğimi dikkatli şekilde incelemeniz sizlere büyük bir yol haritası olacaktır.

Orada yazdığım içeriğim açıkçası biraz Google gözünü boyamaya yönelikti. Blogta ki ilk içeriklerimden birisi olduğu için biraz SERP değerlerini etkilemeye ve yer edinmeye yönelik oluşturmuştum. Başarılı da oldum.

Dediğim gibi o içeriğim sizlere net şekilde yol haritası olabilir, peki ben o içeriğim de nasıl bir yol izledim. İçerik üretimi yapmak veya metin yazarı olmak için nelere dikkat edilmeli?

Yukarıda da belirttiğim gibi öncelikli olarak içerik üreteceğiniz konuya net şekilde hakim olmanız gerekmektedir. Önünüzde bir defter ve kalem sürekli olarak olmak zorunda. İçerik üretimi öyle birşey ki bir makale yazmaya başladığınız da farklı bir terim ile karşılaşabiliyor, onu da kısaca açıklamak durumunda kalabiliyorsunuz.

Bu yüzden okuyuculara bilgi paylaşımı yaparken akıcı, bilgilendirici ve eğlendirici olmanız en önemli konulardan birisidir. Örnek verelim; Doğum sonrası kilo problemi hakkında bir içerik yazacaksınız, burada ana konu doğum sonrası kilolar, bunu net şekilde akıcı bir biçimde anlatabilmeniz gerekiyor.

Demin de söylediğim gibi bundan 10-20 yıl önce olmuş olsa idi Google'ı bu kelime ile kandırabilmek ve hooop ilk sayfa veya ilk sıraya çıkabilmek oldukça kolaydı ama artık her içeriğin binlerce rakibi mevcut. Bu yüzden birinci sayfa birinci sırada ki içerikten daha iyi bir içerik ortaya koymanız gerekiyor ki Google sizde ki farklılığı görebilsin.

O halde ben maddeler halinde dikkat etmeniz gerekenleri kısaca belirteyim. :)

Makale yazarken dikkat edilmesi gerekenler

Makale Yazarken Dikkat Edilmesi Gerekenler

Anahtar kelime araştırması: Aslını sorarsanız en önemli konulardan birisi de bir makale yazarken içeriklerinize uygun anahtar kelime planlaması yapmanızdır. Bir makaleyi baştan sağma yapamazsınız, belli bir düzeniniz, kullanacağınız anahtar kelimeleriniz olmalıdır.

Örnek olarak belirtecek olursak, Sağlık alanında bir içerik yazıyorsanız bu konu için Google'da en çok aratılan kelimeler nedir, hangi kelimeler Google tarafından en çok ziyaretçi almış veya kullanıcılar en çok hangisini aramış bunu bilmeniz gerekiyor.

Bunu belli bir kategoriye sınıflandırmayın, genel olarak yazacağınız tüm içeriklerinizde bu anahtar kelime planlayıcısı önemlidir. Ben blogumda deminde örneğini verdiğim gibi Dropshipping ile ilgili içerik paylaşımı yaptım ama Dropshipping yol haritası şeklinde bir başlık oluşturdum, çünkü Google tarafında en çok araştırılan merak edilen başlık türü o idi.

Veya bu içeriğimin başlığını metin yazarlığı yaparak para kazanma şeklinde koydum. Çünkü siz okurlarda bu kelimenin karşılığını merak ediyordunuz. O yüzden bir konuda merak gidermek için öncelikli olarak merak edilen konunun tam kelime karşılığını bulmanız gerekiyor.

Google üzerinde anahtar kelime araştırması yapmak için pek çok alternatif bulunsa da sizlere en basitini söyleyeyim; Google üzerinde oluşturacağınız içeriğin anahtar kelimesini yazın. Örn; içerik üretimi yaparken dikkat edilecekler şeklinde bir arama yaptınız ve sonuçlar karşınıza çıktı. Hiç sayfada zaman kaybetmeden en alt kısma inin, indiniz mi?

Heh işte orada gördüğünüz yan yana 6 adet sonuç sizin anahtar kelime olabilme potansiyeli olan kelimelerinizdir. En basit şekilde böyle bulabilirsiniz. Orada gördüğünüz sonuçlar Google üzerinde diğer kullanıcılar tarafından en çok aranan kelime kalıplarıdır. Sizler de içeriklerinizi o kelime kalıplarına uygun olarak revize edebilirsiniz.

H etiket ve başlıkları kullanma: Web siteleri Google tarafından keşfedilmesi gerek dedik ya işte H etiketleri ve başlık etiketleri de tam olarak bu görevi görüyor. Web sitelerin de kullanabileceğiniz birbirinden farklı başlık türü mevcuttur. 1 den başlar 5 e kadar devam eder. Malumunuz 1 en büyük değerdir. 

H etiketlerinde sıralama anahtar kelimemiz yani içeriği yazacağımız ana kelimemiz H1 ile başlamalıdır. Bu tabiri caizse Google'ın gözüne soka soka "aha benim içeriğim bu kelime ile alakalı" demenin kibarca dijitalce yönüdür.

O yüzden H 1 etiketi ilk keyword yani anahtar kelimemiz olmak zorundadır. İkinci olarak başlığımız da yine aynı şekilde içeriğini oluşturacağımız anatar kelime ile başlamalıdır. Sonrasında ne yazarsanız yazın süslemek size kalmış bir durum.

Bu durumu hemen örnek ile anlatayım ki kafanızda soru işareti kalmasın :)

Hamilelik belirtileri nelerdir? Hamile olduğumu nasıl anlarım ( Anahtar kelimemiz hamilelik belirtileri )

Paragrafımın ilk başlangıcı hamilelik bilgileri şeklinde başlayarak devam ediyorum ve ilk başlığıma geldiğimde hamilelik bilgileri başlığını H 1 olarak kullanıyorum.

Sonrasında ise H2 H3 şeklinde kuyruklu anahtar kelimeler kullanarak devam edebilirsiniz.

Alternatif anahtar kelimeler sürekli olarak ana anahtar kelimenizi destekleyecektir. Yani ana kelimemiz hamilelik belirtileri olsa da hamile olduğunuzu nasıl anlarsınız şeklinde ikinci bir başlık kullanmanız size bir şey kaybettirmez.

Veya konunun devamlılığı açısından kendinize uygun başlıklar üretebilirsiniz, ama hiçbir zaman hamilelik bilgileri benim anahtar kelimem bunun üzerine yoğunlaşmalıyım gibi bir düşünceye sahip olmayın, içeriklerinizde olabildiğine farklı türlerde anahtar kelimeler kullanmaya çalışın aynı konu ile alakalı olarak. Google söylediğim gibi yapay zekasını o kadar fazla geliştirdi ki sizin alternatif anahtar kelimelerinizi kullanıcıya bunu mu demek istediniz gibi sunuyor ve sıralamada yukarıya çıkartıyor.

O yüzden teknik bilgileri Google'a göre ama okunurluğu kullanıcıya uygun olarak yapmalısınız.

Makale yazarak para kazanma

Makaleleri destekleyici unsurlar ( Görseller ): Görseller de içeriklerinizi desteklediği gibi kullanıcıyı sıkmayarak göze hitap etmesini sağlamaktadır. Bu yüzden içeriklerinizi oluştururken görselleri kullanmaya özen gösterin. Ama tabi ki kanayan gül veya ağlayan gözler gibi saçma görseller değil, içeriğinize uygun görseller seçmeye özen gösterin. 

Bunun için pek çok ücretsiz fotoğraf stok sitesi mevcut. Onları inceleyebilir veya benim siyah yazdığım gibi google'a yazabilir, sonuçları inceleyebilirsiniz.

Oralardan içeriklerinize uygun olarak görseller bulabilir, uygun şekilde yerleştirebilirsiniz.

Ha aklıma gelmişken, içerik üretimi yaparken bir dikkat etmeniz gereken konu ise paragraflarınızı olabildiğine kısa tutmanızdır. Kalkıp satır satır alt alta yazmanızın mantığı yok. Kullanıcı bir süre sonra yazıdan sıkılacaktır. 

Bu yüzden içeriklerinizi oluştururken olabildiğine sıkmayacak şekilde paragraflar oluşturun ve uzun gördüğünüz paragrafları alt alta bölerek devam edin. Benim yaptığım gibi yapabilirsiniz mesela. :)

Video içerikler üretin: Üretken olmak gerçekten önemlidir, video içerik üretmek metin yazarlığının bir parçası mı diye sorarsanız değil, ama Google tarafından içeriğinizin doğrudan sıralama yakalaması ve ilgili sonuçlarda yer edinmesi açısından oldukça önemlidir. Ayrıca çalışma yaptığınız web site sahipleri de bu durumdan oldukça memnun olacaktır.

O yüzden içerik üretimi yapmaktan çekinmeyin, kameradan utanmayın. O öcü değil sizi yemez. Kendinizi kamerada göstermekten çekinmeyin, gün içinde binlerce insanla yüz yüze bakıyorsunuz, bunu böyle düşünürseniz daha rahat içerik üretimi yapabilirsiniz.

Oluşturduğunuz içeriklerin bazı püf noktalarını videolarınıza saklayın ki insanlar videolarınızı da izlemek için video play butonuna bassın. Unutmayın; kullanıcı sayfada ne kadar fazla kalır, ne kadar fazla incelerse Google o sayfayı o kadar değerli kılar ve Google sıralamalarında hakettiği noktaya ulaştırır. Bu yüzden eğer bir anlaşmalı yazarlık yapıyorsanız video içerik üretimleri içinde ekstra olarak bir fiyat üzerinde anlaşma sağlayabilirsiniz.

Eğer web site sahibi içerik üretimi yeterli bana video gerekmiyor diyorsa da çok şey yapmayın, kendi tercihi :)

Rakiplerinizi inceleyin, yazıları okuyun: Bir diğer konu tabi ki rakiplerinizi incelemenizdir. Örnek olarak yine hamilelik belirtileri üzerinden gidelim, google'da bu kelimeyi yazdıktan sonra 1. sayfa 1. sırada ki makaleyi detaylıca incelemek gereklidir. Bu makale de olup, sizde olmayan nedir, sizin eksikleriniz nelerdir bunları analiz etmeniz gerekiyor. Eksikleriniz için önünüze ilk koyduğunuz kalem ve kağıdınızı kullanmayı unutmayın.

Gözünüze takılan tüm detayları, alternatifleri ve içerik kalitesini not alın, kendi içeriklerinizi üretirken bunları uyguladığınız gibi onun uygulamadığı bir tık fazlasını uygulayın.


Daha fazla kafanızı şişirmeyeceğim, az kaldı bitireceğim birazdan bende maşallah yazdığım da çenem düşüyor, susmak bilmiyorum. 

Kendi okuyacağınız gibi yazın, yalın ve samimi olun: Bu da önemli olan konulardan bir diğeri aslında, genel olarak içerik üretimi yaparken hep mülakatta sanki karşımızda holding sahibi insanlar varmış da veya 5000 kişiye seminer veriyormuş gibi içerikler üretiliyor, bunu bazı web sitelerim de bende uyguluyorum yalan söylemiş olmayayım.

Ama benim ki hizmet sektörü olduğundan ve kullanıcılara hizmet sunduğumdan dolayı, ama bu blogta öyle bir kasvetli hava mevcut değil, sizler de genel kategoriler de içerik üretimi yaparken samimi bir dil kullanmaya özen gösterin.

El ense olun demiyorum ama kesinlikle onu karıştırmayın, "fffşşştt! Koçum bak buraya" gibi değil, sen, senin, sizin, söyle, söyleyin, söylerler, gibi daha naif, sanki cafe de arkadaş ortamında ilk defa birisi ile tanışıyormuş ve onunla da sohbet ediyormuş gibi arkadaş canlısı ama bir o kadar da "seni tanımıyorum ki, samimi olmaya ne gerek var"  gibi bir durumu dengelemeniz gerekiyor. :)

Bunun dışında aklıma gelen çok fazla şey var ama sizleri de çok fazla sıkmak istemiyorum. Eğer bu içeriğim sizin için ilgi gördüyse yorumlarda bunu belirtin, birde sosyal medya'dan arkadaşım olun belki faydam dokunur.

Yorumlarda belirtirseniz bu serinin devamını getiririm, arkadaşça bu iş nedir, ne değildir inciğini cinciğini çıkartırız, hadi benden size bir kıyak daha eğer devamı gelirse size videolu olarak içerik üretimi de yapar "aha buda kanıtı" diye sunarım.

Bu yazının devamı olur mu bilemem ama bir başka yazıda görüşürüz muhakkak :)

Kendinize iyi bakıyorsunuz..